2021. 06. 25.

Write Tag 02.

(Tudom, Gazdag, pofa be.)
I look pretty good for a dead bitch. Hali. Néha még itt vagyok. 
Ez meg egy olyan régi write tag-kihívás, hogy fáj belegondolni, de így is nagyon köszönöm ViPának, hogy gondolt rám, és elküldte! No, lássuk.
Ui.: Lett egy új blogom, ami így nem YouTube-csatornákról szól. (Még. Még nem.) Léteznek rajta random novellák, meg kudarcos pályázatra írt szöszök, meg ami még eszembe jut, és máshova nem tudom kirakni. Itt meg lehet tekinteni: idesüss, egy Szűrt-Realizm.
Ja, és amúgy lediplomáztam.
kép forrása: saját bénácska gif, innen

Write Tag 02. - … még az Óperenciás-tengeren is túl...

Szabályok:
× Másold be a szabályokat és a kérdéseket a bejegyzésed elejére!
(Ha másolásvédelem van az oldaladon, jelöltjeidet irányítsd a Tintaszerkezetek oldalra, innen el tudják vinni a dolgokat.)
× Linkeld annak a nevét, aki jelölt téged!
× Válaszolj a kérdésekre!
× Ha van ötleted, használd ki a +1 lehetőséget! 
× Jelölj te is bloggereket a játékra és linkeld az oldalukat!
× Értesítsd őket a jelölésről!

Kérdések:
(az egymáshoz tartozó kérdéseket egybe is raktam, sajnálom)

1. Valós, alternatív földi vagy kitalált világban alkotsz-e legszívesebben? Miért? Mit szeretsz benne?
Szeretek egy olyan világban alkotni, ami olyan, mint a miénk, csak épp pont annyira furcsa, hogy minden furcsaság is megtörténhet benne. Szóval... Végül is ezt lehet a valóságunknak mondani, ha nagyon 14-nek érezzük magunknak és mélynek.

2. Szoktál-e írás előtt vagy alatt kutatómunkát/világépítést végezni? Miért igen, miért nem? És ha igen, hogyan? Van bevált módszered?
Egy szint után úgy gondolom, belső kényszer, hogy az ember kutatómunkát végezzen az írásával kapcsolatban, már csak azért, hogy ne hülyeséget pötyögjön le. Szóval igen, én is szoktam, mostanában túlzásokba is esem (észrevettétek, hogy ide se posztoltam mióta? vajon miért), de ez főleg azért van, mert intertextualitás mindenek felett, szóval nem csak praktikus információkat keresek, hanem parafrazálható cuccokat is. Ami természetesen abszolút nem megy az alkotás rovására, és egyáltalán, semmiképp sem érezteti velem, mennyire nincs egy darab saját, egyéni gondolatom sem, mindenki megírt már mindent, ráadásul tökéletesen. 
Ne vigyétek túlzásba, kids, jó lesz az a novella úgy is, ha nincs benne legalább három utalás posztmodern alkotókra. Hja. 
Szóval bevált módszer: eszembe jut egy kérdés. Elkezdek rákeresni. Eltelt három óra, a kérdésre most sem tudom a választ, de tudtátok, hogy a halálotok után a hamvaitokat lehet homokórába tölteni? Mármint legálisan? Fascinating.

3. Mennyire törekszel valósághűségre, illetve hihetőségre? Szerinted hogy lehet ezt elérni?
A kettő fogalomnak nem tudom, mennyire van köze egymáshoz, az utóbbit fontosabbnak érzem. Szerintem az a fajta hihetőség a kulcs a jóféle történetek felé, amely immerzióra törekszik, hogy az olvasót olyan szinten érdekelje, mi történik a sztori világában a sztori karaktereivel, hogy azok a részletkérdések, miszerint az egyik karakter egy beszélő almás pite, a világban pedig fonalgombolyagok terrorizálják a megmaradt emberiséget, teljesen jogosnak és átlagos kedd reggeli híradó-szintnek érződjenek. 
(Vagy pont nem. Az is hozzátartozik ehhez a bevonódáshoz, amikor felvonod a szemöldököd, hogy miről beszél ez?) 
Esete és története válogatja, hogy éri ezt el valaki. Egy logikusan felépített, ok-okozati összefüggésekben azért nem szűkölködő világépítés és jellemábrázolás még senkinek sem ártott meg viszont.

4. A történeteid többsége egy vagy több helyszínen, illetve világban játszódik? 
Attól függ. Igyekszem a minél változatosabb helyszínek használatára, már csak azért is, mert nekem is érdekesebb így, de például itt a Turbékolón nem véletlenül játszódik a feltöltött ficek majdnem fele Szirmai Greg (volt) lakásán. Tudjátok. Mert azt láttuk a videókban. Az volt a canon. 
Mi a canonhűségünkről vagyunk híresek.

5. Íróként hogy állsz a tájleírásokhoz, helyszín-bemutatásokhoz? 
Szükség van rájuk. Ésszel.

6. Mit gondolsz arról, hogy van, aki szerint azért írnak olyan sokan fantasyt, mert az könnyű zsáner, hiszen ott "bármi megtörténhet"?
Visszakanyarodva a hihetőséghez és az immerzióhoz: ha az egy külön belső szabálya a megalkotott világnak, hogy "bármi megtörténhet", hát akkor ezt kell elfogadni. Bár az is igaz, hogy a "bármi" szó feltételez egyfajta logikátlanságot vagy káoszt, ami alapján történnek a dolgok, ami viszont nehezen lesz élvezetes az olvasó számára, mert azért általában a leírtak megértésére törekszünk, és ha nincs mégiscsak valamiféle szabályt követő rendszer benne, akkor az egész összecsúszik.
De ez minden műfajra, zsánerre, furkósbotra igaz. (Már ha van értelme annak, ami leírtam.)
Én pedig még nem hallottam senkit (tíz éves kor felett), aki ilyet állított volna, de ha mégis van ilyen, nos, még biztosan nem olvasott egy jó fantasy-t. Eleve, milyen fantasy-re gondol, elég sokféle van.

7. Van-e valami érdekességed a világokról, helyszínekről, amit elmesélnél? 
Hm. Nem tudom, mennyire érdekes, de a KlónKalendárium Gonosz Klónról szóló része úgy készült el, hogy random járkáltam a fővárosban, egy kis placcon lecsücsültem, és leírtam pár mondatot. 
Nem tetszettek annyira, de nem töröltem ki őket. 
Aztán sétáltam tovább. Aztán feltűnt egy épület, amire elkerekedett a szemem, hogy basszus. Basszus. 
Láttam én ezt már valahol, pár videó hátterében, ahogy bekacsintott egy ablakon. 
Akkor megfordultam, és hazamentem, és olyan feneetikátlannak éreztem magamat is meg a készülő ficet is, annak kísértetiesen passzoló hangulata és témája miatt, mint talán semmit soha. Pedig aztán voltak itt meredek dolgok, ha nem is a legmeredekebbek, de értitek. Megijedtem.
Egy kibaszott sztalkernek érzem most magam...
Aztán mégis elkészült. Legalább autentikus, és igazából ezek az ijesztő háttérinfók nem derülnek ki belőle.

+1 Bármit kérdezhetsz, ami a történetekben szereplő helyszínekhez, világokhoz kapcsolódik. (De ne felejtsd el ezt a szöveget is bemásolni, hogy a te jelölted is kitalálhasson valamit!)
Oké. Nem fogok jelölni senkit, mert szerintem a világon mindenki megkapta már ezt a taget, de azért a kérdésem: 
Képzeld el a számodra legkomfortosabb helyet, ami valaha létezhet bármelyik univerzumban! Hogy néz ez ki, és néhány általad kiválasztott karaktered (ízlés szerint) miképpen reagálna rá? 
(A válaszokat amúgy erre a tag kitöltése nélkül is várom szeretettel, akár itt a kommentekben megválaszolva, kíváncsi vagyok.)

Most eddig következzék kedvenc szegmensünk:
Update-percek velem, amire a kutya sem vakkant rá! Yeay!
(Megnézzük, bele tudom-e sűríteni egy bővített mondatba.)

Szóval lediplomáztam, lett egy új blogom, oda írogatok mindenféle befogadhatónak számító dolgot, van egy írós nagyobbacska projekt is a nyárra, ami több emberes, meglátjuk, mi lesz belőle, ide is szeretném még a megmaradt és dédelgetett ötleteimet kirakni, mert néhány még ott lebeg az agysejtjeim között tetszhalottan, és jajdejó lenne, ha kezdenék velük valamit, de amúgy gondolkoztam, hogy meg kéne próbálni angolul is írni más fandomokhoz, mert miért ne, irány az AO3, de aztán ki tudja, lehet, inkább nem. Meg amúgy ősszel megyek tovább mesterképzésre. 
Eh, nem sikerült, nem baj. 
Találkozunk később. Addig is dalolom tovább, hogy
Mad

2 megjegyzés:

  1. Még egyszer gratulálok a diplomához! <3

    2.: Na igen, de ismerős xD képes vagyon én is mindent végig rágni, csak azt nem, amit kellett volna, és jó, akkor legyen holnap, és pont ugyanúgy járok xD ördögi kör ez.
    3.: Amúgy ebben igazad van, számomra kissé eggyé vált a dolog, mert valahol a valósághűség alatt is a hihetőségre gondolok, de értem, mire akarsz kilyukadni.
    7.: Másnál is olvastam már, hogy a séta segít és csak úgy leülnek írni, érdekes, nálam nem :/ Mármint egy séta tud ihletőnek hatni, de valahogy nem tudok csak úgy leülni írni xD kell hozzá a szobám, pedig régen tudtam buszon is írni, meg ahol csak tudtam, mert különben nem volt időm.

    +1.: Valami domboldal lenne azt hiszem, hátam mögött egy kastély (mert szeretem a kastélyokat és tök szépek háttérnak xD), előre pedig valami völgy, talán egy-két fa is a környékemen, sütne a nap és csönd lenne. Egy tavat is el tudnék képzelni, de nem olyan nagyot, hogy az egész völgybe elterülne, mondjuk a felében, rajta úszhatnának kacsák. A fű nem vágott, nem túl nagy, de jól lehet benne hemperegni, van benne egy-két virág, ami megtöri a zöldet). Vagy lehetne egy hinta az egyik fán, és azon ücsörögnék...
    Btw, amúgy a szobám a legkomfortosabb hely xD
    És mondjuk kiválasztom Edaliát az Yggdrasil véréből. Tuti azt reagálná első esetben, hogy jééé, ez zöld, ez fű, ez mi, ez természet, hisz sosem látott.
    A szobámra pedig azt, hogy neki a lakása ekkora, nem a szobája :D

    Végszóul:
    Még egyszer gratulálok! Sok sikert mesterre, meg AO3-hoz (én is próbálkozom, csak nem vagyok annyira magabiztos benne), meg a Szűrt-Realizmhoz :3

    VálaszTörlés
  2. Abeth: Nagyon szépen köszönöm,én meg neked viszont még egyszer! :"D <3

    2.: Nyeeeem szabad, egy idő után el kell engedni a kutatómunkát, az például nagyon tetszik, amit Leigh Bardugo csinált állítólag, hogy adott magának egy meghatározott időkeretet, amíg utánanézhet mindenféle érdekességnek a készülő regényével kapcsolatban, járhatja a Wikipédiát meg a többit mondjuk két hónapig, de annak lejártával csak a megírással foglalkozhat, mert amit ennyi idő után nem sikerült kiderítenie vagy megtalálnia, arra nincs szükség a történetben, és így... Na, ez hasznosnak tűnik :"D

    3.: Örülök, hogy valamennyire érthető, de szerintem ez a "valamennyire-érthetőség-vagy-nem" a kérdésben, illetve a válaszomban is mutatja, hogy ezek a fogalmak mennyire összevethetőek egymással avagy sem, és ez borzasztó érdekes téma egyébként.

    7.: Félreértés ne essék, a - szerintem - legjobb cuccaim nekem is a saját kis íróasztalom kényelméből - ehh, annyira nem kényelmes igazából - születtek meg, viszont a legjobb ötleteim mindig valahol máshol. A sztori, amit elmeséltem, igazából egy kivételes alkalomnak számít, amikor ez a két folyamat hirtelen ugyanakkor zajlott le és lepacsizott egymással. Meg amúgy azért is, mert végül, amikor eldöntöttem, hogy egyefene, mégis lesz ebből valami olvasható, vonaton ültem. Aztán ott kaptam elő a laptopom és szerkesztettem össze az egészet. De mint mondtam, ez a ritkább.

    +1.: Aaaawh, hát ide én is szívesen mennék látogatóba meg piknikezni ;----; A szobáddal kapcsolatos érzéseid meg teljességgel átérzem :"D

    VálaszTörlés